< VISSZA

Az én XX. századom / 2. Uránia Filmnapok


magyar játékfilm, fényképezte: Máthé Tibor, 102 perc, 1989

Időpontok:

Rendező: Enyedi Ildikó

Szereplők: Dorotha Segda, Oleg Jankovszkij, Paulus Manker, Andorai Péter, Máté Gábor

A földgolyóra montírozott filmburleszk: valaki a fejét egy óriási ágyú torkába dugva fáklyával próbálja meggyújtani a kanócot, így akar öngyilkos lenni, de rövid a karja, és nem éri el...

Enyedi Ildikó trendekbe nem illeszthető, játékos-ironikus filmmeséje a mozgókép számára is nélkülözhetetlen elektromos fény születését idézi meg. Máthé Tibor feladata az volt, hogy stílusában az edisoni időszak, a némafilm bájos világát teremtse újra, s a fény játékaival összekösse a film nagyon különböző perspektíváit. Renoir A kis gyufaáruslányának és a korszak más némafilmjeinek elrajzolt műtermi stílusában kellett a fényekkel jellemeznie férfi és nő párharcát, illetve a két ikerlányt – a félvilági luxusnőt, Dórát, és az anarchista Lilit –, valamint az őket egységként szerető férfit.  Dórában a csillogás, Lilinél az egyszerűség, finomság jelenik meg; s a film természetes külsői is díszletszerűvé válnak. A sokszor kívülről, szórt, vibráló fényekkel megvilágított, valóságtól elrajzolt terekben az arcokon játszik a fény.
Örömfilmezés volt a stab számára a 72 napos forgatási kaland: az egyszerre kigyulladó izzóktól – a fény születésétől – a tükörlabirintus megsokszorozott fényjátékain át a kubai Disznó-öbölben nyílegyenesen suhanó csónakig, ahol a film visszatér az őskezdetekhez… Az én XX. századom 1989-ben Cannes-ban Arany Kamera díjat nyert. Fazekas Eszter filmtörténész

Máthé Tibor mávlszetéről Fény a lelke mindennek címmel Kárpáti Ildikó írt tanulkmányt a Metropolis számára:
"»Igyekszem mindig mást csinálni, és remélem, hogy mindig mást is csinálok« - mondta egyszer egy beszélgetés alkalmával, és erre mindenki csak bólogatni tudott. Ez talán azt jelenti, hogy nincs olyan, amit Máthé Tibor-stílusnak nevezhetünk? Tulajdonképpen tényleg nincs. Ennek ellenére határozottan felismerjük egy-egy film képeiben a keze nyomát. Ez nem valami örökké ismétlődő tipikus jellemző miatt van így, nem valami jellegzetes képi világ köszön vissza nála, amire azonnal ráismerünk - mint például Grunwalsky Ferenc munkáinál.
Máthé művészete sohasem kiugró, elszakadó, szembeötlő, nem hívja fel magára a figyelmet, mondván "tessék figyelni kicsit az operatőrre is", hanem rejtőzködő, megbúvó, és éppen ettől: hatásos. Úgy fogadtatja el velünk szemléletmódját, véleményét saját történetének szereplőiről, hogy észre sem vesszük, mikor győzött meg minket. Észrevétlenül és csalhatatlanul irányítja képzeletünket és érzéseinket." Tovább a Metropolis írásához...

Máthé Tiborral az origo-n olvashatunk interjút.

Máthé Tibor a BKF FÉNYÍRÓ FILMKLUBban beszélt az alkotás folyamatáról:

Hírlevél feliratkozás

Met 2024-25

Royal Ballet 2024/25

Exhibition On Screen - 2023

Az Ismeretlen Uránia - kötet

kávéház banner 290x

Uránia Aranykönyv

Hívjon minket +36 1 486-3400 Főoldal Az oldal tetejére

Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.

© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija

1088 Budapest, Rákóczi út 21.

megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató

 
Kép elforgatása balra 90 fokkalElőzőSlideshow elindításaKövetkezőKép elforgatása jobbra 90 fokkal
loading
Ablak bezárása
Slideshow megállításaSlideshow elindítása